søndag 15. februar 2009

Fra rufsete puddel til kinesisk nakenhund på 60 min















Bella har hatt en del floker i pelsen og jeg har prøvd å gre dem ut flere ganger. Idag bestemte jeg meg for å klippe henne helt ned for jeg er redd de skal begynne å lugge og irritere huden hennes. Som vanlig begynner jeg litt forsiktig og klipper av ca halvparten av den lengden hun har. Men jeg ser snart at dette ikke er nok og etter som jeg får større selvtillit med saksa minsker pelslengden til Bella drastisk. Til slutt har jeg til og med klippet vekk all pelsen på halen, ørene og hodet hennes. Bella ser utrolig søt og rar ut uten topp på hodet og det ser nesten ut som hun har pålimte falske ører. Men.... det vokser jo heldigvis fort ut igjen! Og det er jammen godt hun ikke er utstillingshund.. thiihi ;-)


Jeg oppdaget også et lite sår øverst på den venstre foten til Bella da jeg holdt på å klippe ned pelsen. Jeg er redd det kanskje er min feil fordi jeg brukte den store karda til Balder sist jeg badet henne for å få tatt litt av flokene i pelsen. Det var heldigvis bare overfladisk men litt hovent rundt. Jeg har "kirurgisk vask" stående etter at Balder hadde våteksem i sommer, så jeg renset med det etter at jeg hadde barbert rundt såret. Til slutt smurte jeg på litt sårsalve. Nå i kveld ser det allerede litt bedre ut så jeg tror det skal gå bra.




Når jeg er innom utstillings-emnet må jeg jo legge til at det ikke gikk så bra på siste utstilling 1. februar.

Den danske dommeren Gert Christensen gav han blå sløyfe, som betyr at han fikk 2 kvalitet og dermed går rett ut før resten av hannene i hans klasse blir vurdert. Det stod mye bra i kritikken men Balder hadde for korte bein i forhold til resten av kroppen (feil proposjon i henhold til rasestandar) Han hadde akkurat fyllt 9 mnd og var altså minst i Junior-klassen. Henning som igjen var så snill å stille Balder for meg, trøstet med at han ennå skal vokse mye og ikke er utvokst før han er 2-2 1/2 år. Så nå roer vi ned utstillingsplanene og venter på at han skal vokse seg inn i proposjon igjen.

(Jeg hadde litt problemer med blitzen så dette bildet ble litt mørkt)
Jeg hadde veldig lyst å stille han på sørlandet i mai, men det sammenfalt med konfirmasjonshelg nordpå så det gikk ikke. Så da blir det vel ingen utstilling før til sommeren.


Sjekk den blanke og fine pelsen da ;o)

Jeg ser jo på bildene at han med fordel kunne vært en god del lengere i beina!




2 kommentarer:

Mary sa...

Jeg er blandt de heldige igjen, som med nordnorsk trøkk kan si, De er nå finog god de 4 benete Stenersen

Anonym sa...

he he ja og med arendalsdialekt kan e slenge med ja di e dritfine :)