tirsdag 9. juni 2009

Om sangfuler og førskolegutter

I dag er Trym på overnatting i barnehagen sammen med de andre førskolebarna. Dagen startet med tur til Hoppe-Loppeland med masse aktivitet og gøy. Da de kom til barnehagen lekte de litt med de andre barna før de gikk inn for å lage middag. Etter avstemming blandt barna var det Taco som so på menyen. Jeg har fått rapport om at alle satt lenge rundt bordet og riktig koste seg med maten og stemningen. Etter middag hadde de skattejakt og jammen var det ikke gotteri som lå i skattekista. Istenfor barnetv så de på en film, men filmen var ikke mer enn halvferdig før noen av barna begynte å spørre om når de skulle legge seg... Litt over kl ni i kveld fikk jeg en telefon fra barnehagen om at Trym kom tassende ut med soveposen under armen og ville hjem. Da hadde de voksne allerede prøvd å overtale han til å legge seg å sove to ganger. Jeg snakket med han på telefonen og sa at jeg skulle komme og hente ham, men at det tok en liten stund til jeg var der. Da sa en trøtt liten stemme: " mamma, du trenger ikke komme å hente meg for nå er jeg så sliten at jeg sovner i barnehagen!"

På torsdag er det sommerfest i barnehagen og alle barna skal danne et kjempekor og synge for alle foreldrene. På fellessamlingen sist fredag bestemte barna at vi skal synge Alle fugler små de er... , De tre små fisk og Hjulene på bussen.
Tuva er en sangfugl av de skjeldne! Hun elsker å trekke sangkort og synger mmm, eeee og lignende der hun ikke kan teksten. Og når hun kan teksten godt stemmer hun i for fullt. Hun sitter ofte og nynner for seg selv når hun koser seg eller holder på med noe hun liker godt. Eller hun blander strofer fra tre forskjellige sanger til en melodi som ikke hører til noen av de tre. Da hun skulle legg seg i kveld skulle vi øve på sangene til sommerfesten og det var da jeg hørte det klart og tydelig rett inn i øret mitt: "Alle Smuler må de her..." ;o) Hjulene på bussen kan hun godt, selv om det kommer en og annen uortodoks tone innimellom. Men når hun synger Su-u i Bob, bob deri, deri bob, bob su-u tar hun virkelig falsetten fram og framfører det i en toneart som antagelig er helt ny og revolusjonerende innen den musikalske verden. :D Men hun er så nydelig når hun lever seg inn i sangene på sin helt spesielle måte! Og når hun danser... he,he, he ja det er et kapittel jeg må komme tilbake til senere. Tror foresten ikke det kan beskrives med ord, det må oppleves :D

2 kommentarer:

Kystkvinnen sa...

Ja, du beskriver Mimmis herligste på en god måte.
Skjønner ikke helt at Trym er ferdig i barnehagen snart. Da begynner liksom en ny tidsregnig.

Når det gjelder Tuvas sangegenskaper, er de sikkert arvet i sin helhet fra Mimmi. La oss glede oss over sanggleden hennes.

Anonym sa...

Så gøy for Trym at han "fikk til" overnatting. Det er jo et minne som varer en stund. Vi er akkurat ferdig med overnatting for førskolegruppen her også, kjøre til Hove med hest og kjerre. Oppvisning på sommerfest med sjørøvere og Mamma Mia i skjønn forening. Sier som Mary; tenk at han snart er skolegutt... wow!!! Tuva sine sang og dans ferdigheter kan jeg godt se for meg. Har jo noe av det samme her hjemme. Thea står nå i vinduskarmen med lampa som mikrofon og synger av full hals. For en hærlig alder. :)